Hur får du turister att välja klimatsmarta alternativ – och dessutom vilja göra det? Den här rapporten visar hur "nudge plus" kan användas i turism för att skapa både omedelbara och långsiktiga beteendeförändringar - hur små, smarta förändringar i upplevelsen kan göra stor skillnad för hållbarheten.
Rapporter, tips och artiklar
Kunskapshub
En samlad plats för kunskap, inspiration och resultat från RNBT:s arbete och engagemang i olika samverkansgrupper och projekt – både inom nätverket samt i nationella och internationella sammanhang.
Delad kunskap - dubbel nytta
Kunskapshuben är en gemensam resurs för våra medlemmar och samarbetspartners, med syftet att sprida insikter, dela erfarenheter och bidra till en starkare och mer hållbar utveckling av Sveriges besöksnäring.
Nedan delar vi med oss av information och rapporter som har tagits fram i samverkan med andra, länkar till användbara kunskapskällor och artiklar inom relevanta kunskapsområden för nätverkets medlemmar.
Forskning till nytta för turism och besöksnäring
Det finns mycket turismforskning som aktörer inom turism och besöksnäring kan ha nytta av. Dessvärre når den allt för sällan fram. Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism gör tillsammans med Regionala Nätverket för Besöksnäring och Turism (RNBT) ett test att med hjälp av AI ta fram praktiskt användningsbar kunskap ur forskningsrapporter. Initialt gör vi detta på två områden; platsutveckling genom turism och evenemang. Med forskningen som underlag eller utgångspunkt kan både företag och offentliga aktörer som arbetar med denna näring utvecklas och bli mer innovativa.
Resultatet kommer att publiceras löpande och RNBT kommer att exponera materialet här för att testa intresse, spridning och nytta. Artiklarnas mottagning och värde kommer att utvärderas och om den faller väl ut ser vi över hur arbetet kan permanentas och utvecklas i ett nästa steg. De tre senast publicerade artiklarna hittar du nedan, men du kan också få tillgång till alla hittills publicerade artiklarna HÄR
Hör gärna av dig med synpunkter eller eventuella frågor till:
Sanna Berg, Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism, för frågor kring initiativet eller forskningen eller till
Carla Aguirre Mouritzen, vice ordförande RNBT, för frågor gällande publiceringen av artiklarna och piloten.
Artiklar
Hur kan stora mängder data förvandlas till smartare beslut och bättre upplevelser i turismen? Den här rapporten tar dig med bakom kulisserna i Åre, där forskarna byggt ett avancerat system för att samla in, analysera och visualisera allt från bokningar till sociala medier.
Hur tar du reda på vad som verkligen får gäster att älska – och återvända till – en plats? Den här rapporten visar hur forskarna med hjälp av webbenkäter och avancerad analys har kartlagt vad som bygger ett starkt platsvarumärke direkt utifrån besökarens upplevelse.
Våra medlemmar 2025
- Visit Skåne
- Visit Blekinge
- Visit Halland
- Turistrådet Västsverige
- Region Kalmar
- Destination Småland AB (Region Kronoberg)
- Smålandsturism AB (Region Jönköping)
- Visit Värmland
- Region Uppsala
- Region Gotland
- Region Stockholm
- Visit Dalarna
- Jämtland Härjedalen Turism ek för
- Region Gävleborg
- Region Västernorrland
- Region Västerbotten
- Region Sörmland
- Swedish Lapland ek för (Region Norrbotten)


